Empathie

Blog week 24, 2019.

Empathie,

Het zichzelf kunnen verplaatsen in anderen draagt bij tot het kunnen begrijpen van emoties van anderen en tot de communicatie met je medemens. Zonder empathie praat je langs elkaar heen of ontstaan er meningsverschillen. Dit zijn de eerste regels van “empathie” als je het begrip opzoekt op wikipedia.
Persoonlijk vind ik empathie DE bepalende factor voor succes of niet. Je hoort wel eens, deze onderneming heeft geen ziel. Deze uitspraak staat heel dicht bij empathie en het een kan niet zonder het ander. In de basis ga ik er altijd vanuit dat iedereen zijn dingen doet met goede bedoelingen. Daarom probeer ik te begrijpen als iets anders gaat als hoe ik het zou doen. Helaas kan niet iedereen hier normaal over communiceren en dan valt de empathie snel weg wat mij betreft. In de Hortisector spelen heel veel verschillende factoren om bloemen en/of planten wel of niet te kopen. Wanneer deze factoren binnen een organisatie niet goed gecommuniceerd worden leidt dit tot wanorde. De verkoper of klant heeft niet wat hij of zij zoekt. Het logistiek weet niet wat het kan verwachten. De financiële afdeling heeft misschien een andere verwachting en ga maar door. Nu heb ik het over de tussenhandel terwijl dit juist een schakel in de keten is die steeds moeilijker wordt. Maar ook voor de coöperatie of de inkoopafdeling van, geldt dat er empathie nodig is voor collega’s, leveranciers en klanten.
Empathie is een belangrijke factor voor de vorming van een bepaalde cultuur binnen een onderneming. Begrijpen we elkaar goed en loopt alles lekker soepel ? Werkt ieder voor zich en is er een competitieve strijdt binnen een onderneming? Wikipedia omschrijft cultuur met de woorden, “In brede zin duidt cultuur alles aan wat een samenleving voortbrengt en overdraagt”.
Wanneer je een werkplek zoekt of je zoekt een medewerker(ster) dan worden de bovenbeschreven factoren vaak niet besproken of vermeld. Hoe vermeld je de cultuur binnen jouw onderneming of bedrijf?! Weet jij precies te omschrijven binnen welke cultuur je wilt werken? Lastige factoren zijn dit. Wat ik wel weet is dat het heel makkelijk is om mensen te zoeken die bij elkaar passen. Niet te veel gedoe en liefst ja knikkers. Wil je dingen veranderen in een organisatie is het makkelijk om de mensen die tegengas geven eruit te werken. Dan kan je jou plan doorvoeren zonder tegen gas. Maar waarom geven mensen tegengas? Zijn dat niet de mensen die passie tonen voor het bedrijf en opkomen voor de dingen waarvan zij denken dat ze goed zijn?! En dan ben je weer bij het begin, zoek empathie bij jou lastige collega of medewerker.

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>